Συνέντευξη στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία: «Κατάντημα η δολοφονία τού Φύσσα από ναζί»

Το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τον πρωθυπουργό για την πρακτική τού «διαίρει και βασίλευε», που διχάζει το λαό, και εκφράζει την ανησυχία του για τους κινδύνους που απειλούν τη δημοκρατία και τους δημιουργούν η λιτότητα και ο αυταρχισμός.

Τεράστιες ευθύνες στον Αντώνη Σαμαρά για τη δράση της Χρυσής Αυγής καταλογίζει ο Ανδρέας Καρίτζης, μέλος της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, εκ των στενών συνεργατών του Αλέξη Τσίπρα. Ο κ. Καρίτζης στη συνέντευξή του στην «Κ.Ε.» κατηγορεί τον πρωθυπουργό και το πολιτικο-οικονομικό κατεστημένο ότι υιοθέτησαν την πρακτική τού «διαίρει και βασίλευε» για να διχάσουν το λαό και να εφαρμόσουν τα Μνημόνια. Εκφράζει ακόμη σοβαρές ανησυχίες για τους κινδύνους που απειλούν τη δημοκρατία και τονίζει ότι η Ελλάδα της λιτότητας και του αυταρχισμού αποτελεί για το νεοφιλελευθερισμό και την ατομοκρατία τον τέλειο καμβά ενός εγχειρήματος ανθρωπολογικής και ιστορικής εμβέλειας.

* Κύριε Καρίτζη, ένας νέος άνθρωπος, στρατευμένος πολιτικά, δολοφονήθηκε εν ψυχρώ. Ο ΣΥΡΙΖΑ προτάσσει το αίτημα για δημοκρατία κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι δεν αντιμετώπισε τον κίνδυνο της Χρυσής Αυγής. Πώς ερμηνεύετε την ανεξέλεγκτη, πλέον, δράση της οργάνωσης;

– Η εν ψυχρώ δολοφονία του Παύλου Φύσσα αποτελεί βαθύ τραύμα στη δημοκρατία και τις καρδιές των Ελλήνων. Είναι αδιανόητο ότι η ελληνική κοινωνία οδηγήθηκε στο κατάντημα να δολοφονείται ένας άνθρωπος για τις ιδέες του από ναζί. Ξεπερνάει κάθε νοσηρή φαντασία η σκέψη ότι για να διατηρηθεί η ασυδοσία του εγχώριου οικονομικού-πολιτικού κατεστημένου που λυμαίνεται τη χώρα για δεκαετίες και για να καλυφθούν οι ζημιές των χρηματοπιστωτικών ελίτ από την κρίση οι μνημονιακές κυβερνήσεις οδήγησαν την πατρίδα μας σε βαθιά παρακμή, έκφανση της οποίας είναι η ενίσχυση των ναζί. Η κυβέρνηση του κ. Σαμαρά όχι μόνο δεν έκανε τίποτα για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο, αλλά το γιγάντωσε στην προσπάθειά της να διχάσει το λαό ως τον τρόπο για τη συνέχιση του Μνημονίου. Το εν λόγω πολιτικό προσωπικό έχει επάξια κερδίσει τη θέση του στις πιο μαύρες σελίδες της νεοελληνικής ιστορίας και τη διαχρονική καταδίκη των μελλοντικών γενιών.

Σε λεπτό πάγο…

* Ανησυχείτε; Βλέπετε προσπάθεια αποσταθεροποίησης;

– Η ανησυχία είναι πολύ μεγάλη. Ολόκληρη η χώρα πατάει σε λεπτό πάγο. Το πολιτικοοικονομικό κατεστημένο οδήγησε τη χώρα στην καταστροφή και πάνω στα ερείπια αναδύονται επικίνδυνοι σχεδιασμοί. Δυσφορεί με τη δημοκρατία και την πλήττει διαρκώς. Η ΕΡΤ, η αστυνομική αυθαιρεσία, η ανοχή στη ναζιστική εγκληματικότητα και η θεωρία των δύο άκρων συνιστούν αδιανόητα ολισθήματα. Η ιστορία της χώρας μας δεν επιτρέπει τον εφησυχασμό. Απαιτείται εγρήγορση και αφύπνιση για την υπεράσπιση θεμελιακών αξιών όπως η δημοκρατία και η λαϊκή κυριαρχία.

* Λέτε, δηλαδή, ότι η σμίκρυνση της δημοκρατίας δεν αποτελεί απλώς κάποιο πρόσκαιρο εργαλείο που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση στην εποχή της κρίσης;

– Ακριβώς. Η πολιτική άγριας λιτότητας και υποβάθμισης όλων των πτυχών της ζωής των πολιτών και η ακύρωση του δημοκρατικού πλαισίου δεν είναι μια προσωρινή κατάσταση. Αποτελεί τον καμβά για τη Νέα Ελλάδα στη Νέα Ευρώπη κατ’ εικόνα και ομοίωση του ασιατικού καπιταλισμού που ευαγγελίζονται οι νεοφιλελεύθεροι όλων των χωρών. Συνιστά ένα ανθρωπολογικής και ιστορικής εμβέλειας εγχείρημα. Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά στην επέλαση του άμεσου κέρδους, του ατομισμού και του άκρατου ανταγωνισμού με αφορμή την παγκόσμια κρίση. Αυτή η λογική προωθεί τη δημιουργία εγωιστικών, ανταγωνιστικών όντων, με μόνο μέλημα τη νίκη στον ανταγωνισμό και την αδιαφορία για τον διπλανό. Δύσκολα θα χρησιμοποιούσα τη λέξη «άνθρωπος» για να περιγράψω αυτού του τύπου το ον που διαβιοί μέσα σε μια διαρκή αγριότητα.

* Αν ο σκοπός της νεοφιλελεύθερης λογικής είναι η κατασκευή ενός νέου, εντός ή εκτός εισαγωγικών, τύπου ανθρώπου που προορίζεται να ζήσει μια ζωή σύμφωνη με τους νόμους της αγοράς, η πρόταση της Αριστεράς πού εδράζεται;

– Εδράζεται σε εντελώς διαφορετική λογική, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η θέση ότι ο άνθρωπος ευημερεί μαζί με τους άλλους και όχι εναντίον των άλλων. Η λογική της Αριστεράς εστιάζει στη συνεργασία και όχι στον ανταγωνισμό και στη δημοκρατία ως διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με την κατανομή των πόρων και την πορεία της κοινωνίας. Δημοκρατία σημαίνει ότι οι πολίτες με μικρή ή και καθόλου περιουσία μπορούν να επηρεάσουν τις σχετικές αποφάσεις με βάση τις δικές τους ανάγκες, γεγονός «απαράδεκτο» για τις οικονομικές ελίτ που τις θεωρούν δικό τους «προνόμιο». Βασίζεται στις δυνατότητες των πολιτών, σέβεται την παράδοση, το περιβάλλον και τις επόμενες γενιές τόσο στο παραγωγικό όσο και στο καταναλωτικό της πρότυπο, αγωνίζεται για τη μεταφορά εξουσιών στους πολίτες και τον έλεγχο του κράτους από αυτούς.

Θα γυρίσει ο τροχός

* Γεννάται, βεβαίως, το ερώτημα: Πώς μια κοινωνία, εμποτισμένη για δεκαετίες από τη λογική του ατομικού δρόμου, μπορεί να ενστερνιστεί αυτή τη συλλογική πρόταση για τον άνθρωπο; Και πού θα βρει το σθένος να αγωνιστεί;

– Αν δεν μπορούσε να συμβεί αυτό που περιγράφετε, τότε η ανθρωπότητα θα ήταν ακόμη στα σπήλαια. Καμιά αλλαγή δεν θα ήταν εφικτή ποτέ. Βεβαίως, για να γυρίσει ο τροχός χρειάζεται ο καθένας από εμάς να αναμετρηθεί με τον εαυτό του και να σηκώσει το ανάστημά του απέναντι στους ισχυρούς σεβόμενος τον εαυτό του, τους γύρω του και τις επόμενες γενιές. Και αυτό γίνεται μέσα από συλλογικές πρακτικές και αγώνες. Η συρρίκνωση της λογικής του ανταγωνισμού και η διεύρυνση της λογικής της συνεργασίας και της δημοκρατίας συνιστούν τον μόνο τρόπο αντιμετώπισης των εκρηκτικών άμεσων προβλημάτων του λαού μας. Αυτή είναι και η στρατηγική του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ.

* Ενα τμήμα της Αριστεράς δίνει πολλές φορές την εντύπωση ότι αποτελεί μέρος κάποιας διανοουμενίστικης ελίτ, ξεκομμένης από τις λαϊκές τάξεις και τις ανάγκες της. Κάνω λάθος;

– Υπάρχει πυρήνας αλήθειας σε αυτό τον ισχυρισμό. Τις τελευταίες δεκαετίες η Αριστερά βρέθηκε στο περιθώριο, πέρασε βαθιές κρίσεις και αλλού εξαφανίστηκε. Η ηγεμονία της λογικής του ατομισμού και του κέρδους την περίοδο της «ανάπτυξης» την απομόνωσε ως μια ιδιοσυγκρασιακή επιλογή μικρού μέρους μορφωμένων κυρίως τμημάτων του λαού. Αυτό επηρέασε τη φυσιογνωμία της. Ομως η Αριστερά άντεξε και σήμερα είναι εδώ για να συμβάλει άλλη μία φορά στους αγώνες του λαού μας για δημοκρατία, λαϊκή κυριαρχία και αξιοπρέπεια.

* Πρώτη φορά ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει τόσο ανοιχτά την προοπτική αυτοδυναμίας στις ερχόμενες εκλογές. Εκτιμάτε ότι ο στόχος αυτός είναι εφικτός; Και αρκεί η αυτοδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ για να βγει η χώρα από την κρίση;

– Ο λαός μας χρειάζεται να κάνει μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπιών και προτεραιοτήτων. Πρόκειται για μια μεγαλειώδη αφύπνιση που βρίσκεται σε εξέλιξη, κατά τη γνώμη μου. Ο ΣΥΡΙΖΑ συμβάλλει ποικιλοτρόπως σε αυτή τη μεγάλη αλλαγή και πρωτίστως ως ο πολιτικός εκφραστής αυτής της ριζικής αλλαγής. Η αυτοδυναμία δεν είναι ούτε στόχος ούτε αντικείμενο εκτίμησης των δυνατοτήτων μας. Είναι ο τρόπος μας να δηλώσουμε την αφοσίωσή μας στον αγώνα του λαού μας χωρίς προϋποθέσεις. Να δηλώσουμε με αποφασιστικότητα ότι δεν θα κάνουμε πίσω ακόμη και αν δεν συμβάλουν άλλες δυνάμεις σε αυτό το σκοπό. Ομως ο καθοριστικός παράγοντας παραμένει η αποφασιστικότητα και η επινοητικότητα του λαού μας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s